HVORDAN JEG BLE MAKE-UP ARTIST FOR ISADORA


Siden jeg hele tiden får spørsmål om hvilken skole jeg har gått og hvordan jeg har kommet meg så langt som make-up artist, så tenkte jeg at det kanskje var på tide å skrive det ned. Her kommer hele forhistorien og karrierestigen min fra 2006 og frem til idag.

Jeg har ikke alltid hatt interesse for makeup eller styling. Jeg startet faktisk med musikk. Gikk musikklinjen ved Atlanten Videregående Skole i Kristiansund. Det å synge er noe som gir meg mye glede enda. Jeg har nok alltid likt å vise meg frem. Synge for vennindene til bestemor og lage liv.

Min første introduksjon til mote ble igjennom Varner gruppen og Dressmann  i 2006. Etter videregående var jeg fast bestemt på å gå Jazz-konservatoriet i Trondheim, for så å bli sanglærer innen rytmisk sang. Jeg fikk faktisk veldig gode tilbakemeldinger på opptaksprøven min, med en poengskår over gjennomsnittet. Men det holdt ikke til å komme inn. Det ble til at jeg kom inn på Bachelor i Pedagogikk ved Universitetet i Oslo, og jeg tok meg en ekstrajobb for å få nok penger. Karrieren som akademiker varte i snaue 7 mnd.

Jeg har aldri vært særlig flink til å dyrke ting som ikke interesserer meg, uansett hvor lønnsomt og fornuftig det måtte være. Jeg nektet f.eks å ta meg en ekstrajobb som ikke interesserte meg. Til familiens stor irritasjon. Så det er ikke rart at starten min i Oslo mildt sagt ble turbulent. De tre neste årene var jeg frem og tilbake mellom Kristiansund og Oslo. Men på dette tidspunktet hadde jeg endelig funnet noe som fikk det til å krible i magen. Jeg fant ut at jeg hadde et talent for å se mennesker. Det å se etter detaljer ved noens personlighet og klare å gi det et visuelt uttrykk er kanskje en av mine sterkeste egenskaper som makeup artist og stylist.

Når jeg endelig hadde funnet ut hva jeg ville var det bare å prøve og feile. Jeg startet å jobbe på teateret som frivillig, og sminket venninner til fest.
Fashionista Party 2007. Mitt første møte med motebransjen. Rundt bordet møter jeg mennesker jeg ikke visste jeg kom til å ha en fantastisk dialog med i ettertid. f.v. Richard (samboer med Tina Haagensen), en litt småbedugget meg, Mariann Thomassen, Marthe Kveli Valeberg (makeup artist og butikkeier), Anette Elvhaug (Makeup artist som i 2009 blir læreren min på makeup skolen), Lilia Gjerstad, designer for JlH.

 

Jeg så veldig opp til Jan Thomas og Kjell Nordström på dette tidspunktet. Jan fordi han hadde en karisma og et vesen jeg kjente meg igjen i. Kjell fordi han var så utagerende, særegen og kunstnerisk. Jeg begynte å tenke at skulle folk huske hvem jeg var så var det viktig for folk å ha en knagg å henge meg på. Sløyfene og duskene mine ble en slik greie.

Jeg hadde minglet rundt i Oslo i ett år og blitt kjent med forskjellige mennesker. Jeg bodde fortsatt i Kristiansund, men var jevnlig på besøk i Oslo hos pappa som da bodde der. Samtidig som jeg hjalp klesmerket «Julius Caesar» med styling til visningene i tre sesonger på Oslo Fashion Week.

Høsten 2008 bestemte jeg meg for at jeg ville satse. Jeg tok tak i Kjell Nordström på en fest og sa at jeg ville assistere han. Og jeg sluttet ikke å mase før han sa ja. Jeg fikk være stylingassistent på forskjellige show og oppdrag han hadde. Han var streng men rettferdig. Han sa at skulle jeg ha noen sjangs måtte jeg ha flere ben å stå på, og han anbefalte meg til makeup skolen Art Complexion hvor han var lærer.

Ingenting hadde noen gang føltes mer riktig. Lutfattig, ambisiøs og med masse håp om fremtiden startet jeg på Art Complexion våren 2009.

 

I Oktober 2008 arrangerte jeg en avskjedsfest for meg selv i Kristiansund. Mariann spilte med Surferosa på en skoleavsluttning, og jeg fikk henne leid inn til denne festen. Det ble en heidundrende fest med masse hyggelige mennesker. Mariann og jeg fleiper masse om denne kvelden enda. 

Art Complexion var en fantastisk skole. Og på det tidspunktet var den det eneste riktige valget. Kvaliteten på de andre skolene var ikke i nærheten. Det beste rådet mitt om du har tenkt å velge skole er å se på arbeidet til elevene som har kommet ut av skolen og hvilke lærere som går der. Man er avhengig av lærere med godt renommé og en skole med  kontaktnett for å kunne klare å komme noen vei i etterkant. En dårlig skole gir dårlig avkastning for pengene du investerer. Ta noen stikkprøver og spørr deg rundt hvilken skole som anbefales.

Under skoletiden tok jeg på meg så mange jobber jeg kunne. I Slutten av året sto jeg mellom å dra til Nordic Light (fotofestival) å gjøre en workshop for den internasjonale fotografen Antonio Guccione og å være på skolen for å få med meg teaterfagene. Jeg gikk for fotofestivalen, noe som førte til at jeg fikk for høyt fravær for å få Diplom, og ente istedet opp med et kursbevis pga fravær. Men prioriteringen var helt riktig. Teater hadde jeg erfaring med, og jeg visste at jeg ikke ville fortsette med teater så jeg så på det som helt unyttig.

Selv om jeg hadde høyt fravær gikk jeg ut av skolen som en av de beste elevene, og idag er vi 4 av 20 elever som jobber profesjonelt i bransjen.

I tiden etter skolen gjorde jeg mye forskjellig, men var mest opptatt med å være kreativ. Levde fra mnd til mnd og klarte meg sånn akkurat, helt til jeg fikk en smell våren 2010 som førte til at jeg flyttet hjem til Kristiansund i 4 mnd. Men på sensommeren var jeg tilbake i Oslo.  Jeg brukte hele sommeren på å finne meg en jobb, og reiste ned til Oslo på større oppdrag.

Jeg var dritlei av å ha dårlig råd, på det verste levde jeg faktisk på Bjørns Havregrøt i 1 mnd. Jeg prøvde å få meg jobb men på det tidspunktet virket det umulig å finne en åpning i jobbmarkedet, og jeg nektet å jobbe på 7/11! Jeg er evig takknemlig  til familien min og kjæresten min som holdt ut med meg i denne perioden. Jeg husker han syntes så synd på meg og kom med mat i helgene. Og det er faktisk helt uvirkelig å tenke tilbake på. Jeg sitter igjen med at kreativitet er viktig, men stolthet skal aldri gå på bekostning av trygghet – det er dumskap!

Jeg var fast bestemt på at jeg var ferdig med å feile. Jeg startet å sette meg langsiktige 1, 2, 5 og 10 års mål. Og jeg begynte å tenke konstruktivt over nettverket mitt og hvor jeg ville. I tillegg hadde jeg funnet en måte å tenke på som virkelig endret måten jeg så på verden og mulighetene mine. Den sommeren bestemte jeg meg for at innen to år skulle jeg være en vesentlig bidragsyter innen norsk motebransje.

Jeg ble veldig obs på hvem jeg omgås og spurte alle jeg møtte som jobbet med det samme om hvordan de fikk inspirasjon, hvem som var dyktig på lys og hvilke fotografer man burde samarbeide med. På en fest fikk jeg to gode tips av stylist Tommy Løland som gav meg litt perspektiv:

«Omgås du dritt blir du dritt»

«Se på arbeid andre gjør, prøv å finn budskapet»

Enden på denne historien, men langt i fra slutten, er at jeg fikk jobb i IsaDora høsten 2010. Jeg fikk endelig muligheten til å frigi potensiale mitt. Inspirere mennesker, spre glede og ikke minst være kreativ. Årene frem mot 2012 har vært en magisk reise. Og følger du med på bloggen har du nok allerede fått med deg mye! Helt til slutt ønsker jeg å gi dere noen råd!

TIPS FRA MEG TIL DEG SOM ØNSKER Å BLI MAKE-UP ARTIST ELLER JOBBE INNEN MOTEBRANSJEN I NORGE

- Finn ut hva det er som gjør at det kribler i magen din. Når du befinner deg i en situasjon hvor du får brukt hele ditt intellekt og all din kreativitet. Da er du på rett sted.

- ALDRI gi deg, uansett hvor mørkt det måtte se ut.

- Ikke alle som er i bransjen er dyktige, noen er også fryktelig dårlige. Sørg for at du alltid jobber med de som er dyktigere enn deg! 

- Lær deg jobbene til de andre på settet, særlig lys! Feil lys kommer garantert til å ødelegge alt du har jobbet for.

- Jobb alltid med en god modell. Jobber du med dårlige modeller er arbeidet ditt ubrukelig. Du kan ikke bruke det i porteføljen din og du kan ikke selge det inn til magasiner.  

- Vær ærlig med deg selv. Aldri gjør kompromiss på ditt eget kunstneriske uttrykk med mindre kompromisset er fordelaktig.

- Skaff deg en deltidsjobb så du er økonomisk uavhengig, slik at du kan bygge portefølje og utfolde deg uten å måtte risikere hus og hjem.

-  Sørg for at det alltid er en story bak bildene dine. Og sørg for at referansene er riktig. Hva var 60s og hva var 50s? Hvilken farge, hvilket snitt på klær, hva var skjønnhetsideealet og hvordan var kvinnesynet?

- Bli kjent med fotografer, det er de som får jobbene.  

- Assister kun folk du har noe å lære av. Eller som har et kontaktnett som du ikke har. 

- Aldri stjel kunder fra noen du assisterer. 

- IKKE pris deg for lavt. Du kommer til å prise deg ut av markedet. Og en kunde kommer ikke til å skjønne hvorfor de må betale mer enn sist. 

Lykke til!